Saturday 21 April 2012

Cinema: Iron Sky.


Berättade tidigare att jag då jag var på vift en vecka hunnit med två biobesök. Hade nämligen en hög med gratis biobiljetter som inte fungerar där jag bor, så det gällde att passa på. I alla fall åkte vi till bion en kväll utan att veta vad vi ville se, och det hela slutade med att vi valde den vi tyckte att verkade sämst - så att man kunde skratta åt den i efterhand - nämligen den finska filmen Iron Sky. Filmen är alltså gjord av finnar, men går på tyska och engelska. Då vi hade köpt biljetterna insåg vi att filmen hade premiär samma dag, vilket var smått ironiskt.

Handlingen är rätt absurd: nazister har efter andra världskriget gömt sig på andra sidan månen, den sidan vi inte kan se. Där har de förökat sig och skapat ett nazistiskt samhälle, och planerar en erövring av jorden. Alla förutsättningar för att vara en dålig film, alltså. Däremot gick jag ifrån biosalongen positivt överraskad, den var gjord med humor, vilket räddade filmen. Skulle den ha varit seriös skulle den antagligen ha varit otroligt skit. Resten av publiken bestod av riktiga nördar som hittade något att skratta åt hela tiden, ofta fattade jag inte vad alla skrattade åt, men stämningen i salongen var riktigt bra.

***

Saw this movie on the cinema a couple of weeks ago. My expectations were really low, since it's about nazis on the moon planning to destroy the world. It was made with humour, and better than I though. 




Följ min blogg med Bloglovin

No comments:

Post a Comment